هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

تعریف

دانشمندان از تعاریف زیر برای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند
موجود یا اختراعی هوشمند، که توسط انسان به وجود آمده است
قادر به انجام فعالیت‌های مختلف به‌صورت هوشمند و بدون دستور است
دارای قدرت تفکر، عملکرد انسانی و منطقی است

 

هدف

هدف و کاربرد هوش‌مصنوعی، کمک به توانایی‌های انسان در تصمیم‌گیری‌های پیشرفته با پیامدهای گسترده است. البته این یک پاسخ فنی و تخصصی است
از منظر فلسفی، هوش‌مصنوعی این پتانسیل را دارد که به انسان‌ها کمک کند تا زندگی معنادار و عاری از سختی داشته باشند. از طرفی هم به مدیریت شبکه پیچیده افراد، دولت‌ها، شرکت‌ها و تمام افراد کره زمین کمک کند تا به‌ نحوی کار کنند که برای همه بشریت مفید باشد

 

تاثیر و کاربرد در زندگی انسان

استفاده از هوش مصنوعی در خریدهای اینترنتی
هوش مصنوعی در خرید آنلاین بسیار پرکاربرد است. وب‌سایت‌های بزرگ همچون آمازون سعی می‌کنند تا با استفاده از این تکنولوژی، به خریدهای کاربران خود جهت داده و پیشنهاداتی را بر اساس جستجوهای قبلی آن‌ها، ارائه دهد.
تلفن‌های همراه هوشمند
امروزه تلفن‌های هوشمند علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده‌ است. این تلفن‌ها با هوش‌مصنوعی خود، به افراد کمک می‌کنند تا کارهای روزمره خود را با کیفیت و سرعت بیشتری انجام دهند. به‌عنوان‌مثال دستیار صوتی گوشی‌های اپل (سیری) می‌تواند به تمام داده‌های موجود در فضای اینترنت دسترسی داشته باشد و به همه‌ سؤالات شما پاسخ دهد.
مترجم‌های آنلاین
نرم‌افزارهای مترجمی که از هوش‌مصنوعی بهره می‌برند، این قابلیت را دارند تا کار ترجمه، تشخیص زبان به‌صورت خودکار و سایر فعالیت‌های مرتبط را انجام دهند. این تکنولوژی به کاربران کمک می‌کند تا بدون دانش زبان، از تمام متون‌های خارجی استفاده کنند.
تامین امنیت فضای مجازی و اینترنت
با آنلاین شدن اطلاعات، مشکل حفظ آن‌ها در برابر هکرها دشوار شده است. هوش مصنوعی با شناخت الگوها کمک می‌کند تا حملات سایبری تشخیص داده شود و تا حد زیادی به حفظ داده‌های کاربران کمک ‌کند

 

تاثیر و کاربرد در کسب وکار

هوش مصنوعی به دلیل قابلیت پردازش خود، کمک زیادی به انواع کسب‌وکارها می‌کند، امّا بیشترین خدمت آن مرتبط با مشاغلی است که نیاز به تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات دارند.
در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در کسب‌وکارها می‌پردازیم.

شبکه درمانی و پزشکی
سازماندهی اطلاعات: سیستم‌های هوش‌مصنوعی کمک می‌کنند تا یادداشت‌های پزشکی با کمترین میزان خطای انسانی دسته‌بندی شود و اطلاعات بیمار برای رجوع مجدد پزشکان، به‌راحتی قابل خواندن باشد.
نظارت‌های تشخیصی: هوش مصنوعی کمک می‌کند تا بیماران در موقعیت‌های غیرضروری بتوانند علائم خود را بررسی کنند. روش کار به این صورت است که بیماران با وارد کردن مشخصات در سیستم تشخیصی بیمارستان‌ها، از وضعیت خود باخبر می‌شوند. این کار از راه دور انجام می‌گیرد و باعث می‌شود تا حجم کار پزشکان کاهش یابد و فقط موارد ضروری را بررسی کنند.
کمک به شناخت بیماری: هوش مصنوعی با استفاده از بینایی کامپیوتری و شبکه‌های عصبی کانولوشنال (convolutional neural network)،می‌تواند با سرعت بیشتری نسبت به رادیولوژیست‌ها، اسکن‌های MRI را بررسی کند. این مسئله کمک می‌کند که تومورها با خطای بسیار کمتر از حالت عادی، شناخته شوند.
جراحی‌های رباتیک: میزان خطای جراحی‌های رباتیک در مقایسه با انسان، بسیار کمتر است. ربات‌های جراح بر خلاف انسان می‌توانند بدون خستگی، به طور مداوم عمل‌های جراحی را انجام دهند. تمام این موارد در نتیجه باعث می‌شود که بیماران، در مدت‌زمان کمتری بهبود یابند و نیاز به حضور آن‌ها در بیمارستان کاهش پیدا کند.
بررسی دائم وضعیت بدن: وضعیت سلامت افراد ممکن است متغیر باشد و یک فرد بیمار نیاز دارد تا علائم حیاتی او، به‌صورت مداوم بررسی شود. هوش مصنوعی با بررسی داده‌هایی که از فرد دریافت می‌کند، توانایی تشخیص یک بیماری را حتی قبل از وقوع، دارد.

کاربرد هوش مصنوعی در مشاغل آنلاین
فروش بیشتر: همان‌طور که قسمت‌های قبلی مقاله هم به این موضوع اشاره کردیم، وجود هوش‌مصنوعی در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین باعث می‌شود تا مخاطبان بتوانند محصولات مشابه بیشتری را مشاهده کنند. معمولا افراد از توصیه‌های هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند و رقم خریدشان افزایش می‌یابد. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهایی آنلاین، علاقه‌مند به اجرای هوش‌مصنوعی در وب‌سایت‌های خود هستند؛ زیرا این موضوع به طور قابل‌توجهی باعث افزایش درآمد آن‌ها می‌شود.
چت‌های هوشمند: چت‌های هوشمند یک ابزار جذاب برای وب‌سایت‌ها است. شما می‌توانید در این ربات‌ها، پاسخ‌های متفاوتی را برای سؤالات کاربران خود، تنظیم کنید و به جستجوی آن‌ها در سایت، جهت دهید. توجه داشته باشید که تمام این مراحل یکبار تنظیم می‌شود و حتی در هنگام ساعت‌های پرترافیک وب‌سایت، نیازی به حضور شما نخواهد بود.
مدیریت و پردازش داده: هوش مصنوعی قادر است تا با بررسی داده‌ها، تقاضا و بسیاری از پارامترهای متفاوت، پیش‌بینی‌هایی را در خصوص اتفاقات پیشِ رو ارائه دهد. بیشترین کاربرد این موضوع در بورس و مدیریت سهام است.
سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو: اکثر ما همه‌روزه برای دسترسی به اطلاعات مختلف از اینترنت استفاده می‌کنیم. اما آیا تابه‌حال توجه کرده‌اید که این فضا چگونه اطلاعاتی را به ما نشان می‌دهد که دقیقاً به دنبال آن هستیم؟ تجارت الکترونیک تنها با این موضوع معنا پیدا می‌کند که کاربران دقیقاً چیزی را بیابند که به دنبال آن هستند. گوگل یکی از قدرتمندترین هوش‌مصنوعی را در این زمینه دارد. این تکنولوژی، نتایج جستجو را طبق هزاران یا میلیون‌ها پارامتر، بررسی کرده و نتایج را به‌صورت بهینه شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در شرکت‌ها
جایگاه سازی مناسب: هوش مصنوعی با بررسی اطلاعات، به قرارگیری کارکنان در گروه‌های مناسب کمک می‌کند و باعث می‌شود تا وظایف و مأموریت‌ها، دقیقاً بر اساس ویژگی و شایستگی افراد به آنها محول شود

 

اهمیت و مزایا

هیچ شکی در این واقعیت وجود ندارد که فناوری، زندگی ما را بهتر کرده است. هوش‌مصنوعی از گوگل گرفته تا نقشه‌های مسیریابی، تلفن‌بانک‌ها، پیشگیری از کلاهبرداری و همه جای دیگر، زندگی ما را فراگرفته است. در واقع مرز بسیار باریکی بین پیشرفت و تخریب وجود دارد. باید بدانیم که همیشه دو رو برای یک سکه وجود دارد و این موضوع در زمینه هوش‌مصنوعی هم صدق می‌کند.
در این قسمت با برخی از موارد آشنا می‌شوید که باعث اهمیت هوش‌مصنوعی شده است
اشتباهات انسانی را کاهش می‌دهد
به انجام کارهای تکراری کمک می‌کند
محاسبات سنگین را با سرعت انجام می‌دهد
در فعالیت‌های دیجیتالی موثر است
منطقی تصمیم می‌گیرد
بسیار سریع تصمیم می‌گیرد
فواید زیادی در رشته پزشکی دارد
امنیت را در تمام جنبه‌ها افزایش می‌دهد
بدون خستگی و بصورت مداوم کار می‌کند

 

ویژگی های توسعه دهندگان فراز

بزودی

عناوین مقاله