اس ام اس مارکتینگ چیست
به انتقال پیامی کوتاه به صورت یک پیام نوشتاری به مخاطب هدف، sms مارکتینگ گفته میشود. به طور کلی یکی از راههایی است که کسب و کارها از طریق تلفن همراه با کاربرانشان ارتباط برقرار و محصول یا خدمات خود را تبلیغ میکنند یا با ارائهی پیشنهاد، آنها را به اقدام دعوت میکنند. به بیان دیگر، راهکاری است که میتواند هم مشتریان عادی فعلی را به مشتریان بالقوه تبدیل کند و وفادار نگه دارد و هم در جذب مشتریهای جدید به شما کمک کند. این شیوه از بازاریابی میتواند یکی از سادهترین، موثرترین و البته کم هزینهترین روشهای بازاریابی باشد.
موفقعیت در اس ام اس مارکتینگ
مخاطب هدف خود را پیدا کنید
این مشکلی است که خیلی از کمپینهای پیامکی با آن سر و کله میزنند. مثلا وقتی یک سالن آرایشی دارید قطعا (به غیر از موارد خاص) مخاطبان شما خانمها هستند و ارسال پیام برای یک آقا اتلاف وقت و سرمایه است. قبل از نوشتن کمپین باید حواستان باشد که برای چه افرادی قرار است ارسال شود.
زمان مناسب را انتخاب کنید
در مثال سالن آرایشی قطعا بهترین زمان برای ایجاد یک کمپین نزدیک عید نوروز و روزهای مهم سال است. حتی دادن تخفیف و تبریک تولد میتواند مشتریای بیشتری را به این سالن آرایشی جذب کند.
یک بستر مناسب برای سفر مشتری درست کنید
یکی از مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که مثلا کمپین به بهترین شکل طراحی میشود، همه چیز عالی است و مشتری تصمیم میگیرد تا به درخواستی که از او داشتیم پاسخ دهد. روی لینک داخل پیامک کلیک میکند اما سایت به دلیل اینکه مشتریان زیادی در یک زمان وارد شدهاند نمیتواند تحمل کند و مشتری با خطا مواجه میشود و این باعث میشود به سفر مشتری یا (Customer Journey) ضربه وارد شود و تصویر مشتری از کسبوکار ما خراب شود.
یک متن خوب بنویسید
قطعا مثل هر روش دیگر محتوای پیامک شما بسیار مهم است. اینکه چه چیزی مینویسید که در متنی کوتاه و با تعداد کاراکترهای محدود بتواند مخاطب را جذب خود کند قطعا مهم است. یکی از مهمترین قسمتهای کمپین شما نوشتن متن خوب است پس بهتر است کمی بیشتر در مورد آن توضیح دهیم.
مزایای اس ام اس مارکتینگ
ارسال پیامک با هدف بازاریابی دارای مزایای زیادی است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
1- هزینه ارسال پایین
هزینه ارسال هر پیامک به هر فرد فقط چند ریال است در حالی که میتواند بازگشت سرمایهای دهها برابری داشته باشد.
2- در هر زمان که بخواهیم پیام ها ارسال میشوند
از آنجا که پیامک در لحظه ارسال میشود، میتواند اخبار یا پیشنهادات کسبوکارها را در هر زمانی که بخواهند به دست مخاطب برسانند و اکثر این پیامها هم ظرف چند دقیقه بعد از دریافت توسط مخاطب باز میشوند. این یعنی پیامک بهترین راه برای ارسال محتوا در لحظه به مخاطب است.
3- سطح پوشش بالا
ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در انتهای سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۷٪ بوده است که این خود نشان میدهد مردم ایران دست کم یک موبایل را در خانه دارند. این شبکهی گستردهی آدمها باعث میشود شما به تعداد افراد بسیار زیادی دسترسی داشته باشید و توجه آنها را به کسبوکارها جلب کنید.
نکات اس ام اس مارکتینگ
وقتی میخواهیم یک کمپین خوب اجرا کنیم، بهترین کار این است که خودمان را جای مخاطبان بگذاریم. اگر حودمان این پیامک را دریافت کنیم چه واکنشی نشان میدهیم؟ آیا از آن استقبال میکردیم یا فقط موجب آزردهخاطری ما میشد؟ این نکتهی بسیار مهمی است. ولی بیایید چند نکته حرفه ایتر را هم مرور کنیم:
شروع جذاب
پیامک بهتر است با یک جملهی جذاب آغاز شود. به این ترتیب، مشتری به خواندن ادامهی آن ترغیب میشود و به پیشنهادها توجه بیشتری میکند. به علاوه، یک شروع خوب میتواند باعث ایجاد حس نزدیکی بیشتر مخاطب با برند شود.
فایده برای مشتری
اگر اس ام اس هیچ فایده ای برای مشتری نداشته باشد، بهتر اس اصلا ارسال نشود. این گونه پیامکهای بیفایده فقط مزاحم هستند وسبب آزار مشتری میشوند و به تصویر برند لطمه میزنند. میشود گفت این پیامکها نه برای مشتری فایدهای دارند نه برای برند.
متن مختصر و مفید
در واقع نام آن پیام کوتاه است. این ویژگی اصلی یک پیام تبلیغاتی است که در زمان کم پیشنهاد یا خبر خود را مطرح کند. همیشه به یاد داشته باشید که وقت مشتری ارزشمند است.
تحریک مخاطب
تحقیقات علمی بسیاری به ما نشان دادهاند که مطرح کردن یک درخواست مشخص از مخاطب (که به نام تخصصی فراخوان عمل شناخته میشود) میتواند تاثیری باورنکردنی در اثربخشی یک پیام داشته باشد.
ایجاد حس ضرورت
همان طور که بارها تحقیقات علمی ثابت کردهاند و شما هم حتما تجربه کردهاید، وقتی مخاطب احساس ضرورت کند تاثیرگذاری پیام چند برابر خواهد شد. برای اینکه حس فوریت را در مخاطب ایجاد کنید، میتوانید یک تاریخ اتمام برای پیشنهادتان مشخص کنید و از مخاطبان بخواهید هر چه زودتر دست به کار شوند. طبیعتاً هر چه تاریخ اتمام زودتر باشد، تاثیر پیامک شما بیشتر خواهد بود. اما باید آن قدر هم طولانی باشد که مخاطب فرصت واکنش نشان دادن داشته باشد.
ایجاد حس صمیمیت
یک احساس صمیمیت و نزدیکی در پیامک خود ایجاد کنید و به مشتری نشان دهید برای او اهمیت قائل هستید. برای این منظور میتوانید نام مشتری را در زمان ثبت نام دریافت کنید و سپس از این نام در متن پیامکهای خود استفاده کنید.
انواع اس ام اس مارکتینگ
شما در بازاریابی پیامکی میتوانید به شکلهای مختلف با مخاطب هدفتان ارتباط برقرار کنید. بهعنوان مثال، میتوان از پیامکهای تبلیغاتی برای ترویج و تبلیغ محصول یا خدمت بهره برد. در این بخش چند نوع اس ام اس را با شما در میان میگذاریم. شما میتوانید با استفاده از آنها به هدف خود دست پیدا کنید.
۱. اس ام اس تبلیغاتی
اس ام اس تبلیغاتی به پیامکی اشاره دارد که با هدف افزایش فروش، تبلیغ محصول یا ایجاد آگاهی از برند برای مخاطب ارسال میشود. برای مثال، شما میتوانید از آن برای معرفی محصولات جدیدتان، ارائه کد تخفیف و اطلاعرسانی دربارهٔ جشنوارههای فروش خود استفاده کنید.
از طرفی، پیامک تبلیغاتی گزینهٔ مناسبی برای برقراری ارتباط با مشتری بر اساس رفتار او در وبسایت است. بهعنوان مثال، اگر کاربر محصولی را به سبد خرید خود اضافه کرد، میتوانید یک پیامک خوشآمدگویی برای او ارسال کنید تا سبد خود را رها نکند.
۲. پیامک تعاملی (ترنس اکشنال)
اس ام اس ترنزاکشنال به پیامکی گفته میشود که اطلاعات مورد نیاز مشتری را به دست او میرساند. به عنوان مثال، جزئیات سفارش یا کد رهگیری مرسولهٔ پستی را میتوانید پس از خرید مشتری ارسال کنید. هدف از ارسال این نوع پیامک حفظ مشتری و تبدیل او به مشتری وفادار است.
دست شما در طراحی و تولید محتوای جذاب در این نوع اس ام اس بسته است. به عبارتی، شما باید اطلاعات مورد نیاز مشتری را در قالب پیامی ساده با او در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید که تنها در صورتی میتوانید از کانال برای ارسال پیامکهای خود استفاده کنید که مشتری رضایت خود را اعلام کرده باشد.
۳. یادآوری
اس ام اس یادآوری بهترین ابزار برای حفظ ارتباط با مشتری و تقویت برنامهٔ وفاداری به حساب میآید. برای مثال، شما میتوانید از آن برای یادآوری تمدید اشتراک یا جلسهٔ فروش استفاده کنید. فراموش نکنید که گاهی اوقات یک یادآوری کوچک میتواند مشتریان را به فرآیند فروش برگرداند.
ویژگی های توسعه دهندگان فراز
بزودی